Geschiedenis van Circuit Zandvoort

Recent is bekend gemaakt dat de Formule 1 na precies 35 jaar weer terugkeert naar Circuit Zandvoort. We gaan terug naar de geschiedenis van Circuit Zandvoort. De laatste race op Circuit Zandvoort werd gereden in 1985 en werd destijds gewonnen door Niki Lauda, wat voor deze coureur tevens zijn laatste race als coureur was. Het Circuit Zandvoort is tussen 1952 en 1985 het vaste decor geweest van de Grand Prix van Nederland. Waar in 1986 een eind aan komt door problemen in de financiering en door veroudering van het circuit. Echter blijft altijd het collectief verlangen bestaan om de Formule 1 opnieuw naar Zandvoort te halen. Na consensus over de financiering en de nodige aanpassingen aan het circuit is het een voldongen feit. Max Verstappen mag in 2020 zijn naam hoog houden op eigen Nederlandse bodem in de 35e editie van de Formule 1 in Zandvoort!




Geschiedenis Circuit Zandvoort

In 1948 vond de eerste autorace plaats op het Circuit van Zandvoort. Deze race werd gewonnen door de Thaise kroonprins Bira in zijn antieke Maserati. Het zal dan nog vier jaar duren voordat het Circuit ook daadwerkelijk deel uitmaakt van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1. In 1952 is het Circuit Zandvoort voor het eerst decor van de officiële Formule 1.

De plannen voor een circuit in Zandvoort zijn al afkomstig uit 1930. In 1939 wordt er voor het eerst een autorace gereden door de straten en duinen van Zandvoort. Echter breekt daarna de Tweede Wereldoorlog uit, waardoor het uitbreiden van het Circuit Zandvoort de daarop volgende jaren stil ligt. Uiteindelijk weet burgemeester van Alphen de Duitse bezetter gedurende het einde van de oorlog te overtuigen van de noodzaak van een ‘Paradestrasse’ in Zandvoort. Een lange brede straat waarover de Duitsers kunnen paraderen als de oorlog voorbij is. De Duitsers stemmen hiermee in, niet wetende dat burgermeester van Alphen hele andere plannen heeft. Wanneer de Tweede Wereldoorlog voorbij is komt de realisatie van Circuit Zandvoort pas echt goed van de grond, waarna de eerste autorace in 1948 een feit is.

Het circuit

Het huidige Circuit Zandvoort kenmerkt zich door 4,3 kilometer aan asfalt, 15 meter hoogteverschil en 13 bochten, waarvan er twee vernoemd zijn naar de coureurs die er door een ongeval gedurende de race zijn overleden (Wim Gerlach en Rob Slotemaker). Tevens staat Circuit Zandvoort bekend om zijn minimale mogelijkheid tot inhalen. Om de Formule 1 in 2020 opnieuw in Zandvoort te kunnen realiseren moeten er de nodige veranderingen worden doorgevoerd aan het circuit. Hiermee is in september 2019 al een start gemaakt. Bekijk welke aanpassingen er allemaal nodig zullen zijn: